TIPS voor een GOEDE PLANNING

Met het stappen plan van hieronder zet je een basisplanning in elkaar.

Hieronder een aantal tips om een effectievere planning te maken.


Schat tijd realistisch in

De tijd die je nodig hebt voor een taak verdubbel je, halveer de tijd die je daadwerkelijk hebt.

Dit klinkt vreemd, als je net begint met plannen kan deze regel je best wel op weg helpen.


Een voorbeeld:

Je maakt een planning voor een middag. Tussen 13.00 en 17.00 heb je de tijd, dat is 4 uur.

Deze tijd doe je door de helft, dat wordt 2 uur de tijd die tijd heb je.

Je gaat teksten maken voor je website, en denkt dat je hier 1 uur mee bezig bent.

Deze tijd moet je verdubbelen, dat wordt 2 uur. Dan kun je dus tussen 13.00 en 17.00 mooi je website teksten werken.



Werk je liever een paar grote, of veel kleine klussen in je planning af?


Je kunt een taak heel algemeen benoemen (huishouden) en hier veel tijd voor inplannen, of je splitst dit in kleine subtaken.

Voor iedere subtaak plan je dan een beetje tijd in waarbij je voor elke subtaak een beetje tijd inplant.

Deze keus is aan jou, want beide hebben voor- en nadelen.




Plan ook tijd voor pauze

Je kunt niet 8 uur achter elkaar gefocust aan je website teksten werken, hoe graag je dat ook wil.

Pauze heb je echt nodig.

Plan tijd 30 minuten voor je lunch en daarna een wandeling voor de beweging.

Ga in de middag ook een keer een kopje thee pakken.

Zo ben je steeds fris bezig en kun je je focus vasthouden.


TIPS om je planning succesvol uit te voeren

Stap 1. Planning opstellen.

Stap 2. Uitvoering van je planning.

Prioriteiten stellen ga je doen in de 4 stappen hieronder.


Met een volle planning is het makkelijk om eerst alle kleine klusjes te doen.

Dan lijkt het erop dat je heel productief bent en kun je lekker afstrepen.

Dit zijn waarschijnlijk niet de leukste klusjes dus kun je er maar beter snel vanaf zijn.



Werk in blokken van 25 minuten

Zet een timer of wekker en ga aan de slag met je planning.

Na 25 minuten sta je op en ga je bijvoorbeeld wat te drinken pakken of doe iets anders voor 5 minuten.

Daarna ga je weer voor 25 minuten verder.

Zo neem je voldoende pauze, maar werk je ook steeds 25 minuten achter elkaar gefocust.


Hoe ga je met afleidingen om?

Het is meer de vraag wanneer wordt je afgeleid

Wanneer je hebt bedacht om één ding te doen, zijn er vaak 1001 andere dingen die ook nog moeten.

De afleiding tot een minimum beperken is mogelijk.

Dat is unitasken, een ding tegelijk doen, dan houd je je focus het beste vast.

Multitasking is ook voor ons vrouwen niet handig daardoor zijn we minder productief en is niet ideaal.



Hoe ga je om met ad hoc taken?

Je hebt zo’n mooie planning, er komen taken tussen door gegarandeerd!

Dit kan komen door iets vergeten in je planning te zetten,of er wordt iets gevraagd wat haast heeft.

Dat is prima!

Als je maar weet hoe je met zo’n situatie om kunt gaan.

Niet dat heel je planning in het 100 loopt.

Reserveer wat extra tijd bij je taken zodat je altijd wat ruimte over hebt voor deze ad hoc taken.



In 4 simpele stappen een planning.

Hoe maak je nu een goede planning met alles wat je moet doen?

Hoe ga je al die losse taken in je hoofd en op de post-its stoppen?

In 4 simpele stappen laat ik je zien dat je aan de slag gaat met je planning maken.

Ook deel ik wat tips voor het maken van een goede planning!


Waarom zou je een goede planning maken?

Je hebt alles wel in je hoofd wat je moet doen.

Dit gaat niet werken dat heb je al wel gemerkt.


Je hoofd is héél goed in ideeën bedenken, maar minder goed in het onthouden ervan.

Gemiddeld slaan we maar 4 stukjes informatie tegelijk op.

Zodra jij taak 5 bedenkt vergeten je hersenen de eerste al.

Dat gaat de hele tijd maar door.


Dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom je hoofd vol blijft zitten.

Een planning geeft je hoofd ruimte en rust.

Het zorgt er ook voor dat je niet bezig hoeft te zijn met wat je allemaal (nog) moet of wanneer je iets moet doen.

Je houd ruimte over om in het hier en u aan de slag te gaanmet wat je als eerste wilt doen.

Zo kun je dat dan weer sneller en beter uitvoeren.




1. Taken verzamelen

We beginnen met ALLES op te schrijven wat je moet of wil doen.

Dit kan met pen en papier maar of op je laptop.

De volgorde is niet belangrijk daar vertel ik je later meer over.





2. Tijd inschatten om een tijdsplanning te maken.

De volgende stap gaan we van je lijst die je hebt opgeschreven een tijdsplanning maken.

Hoe lang denk je met een taak bezig te zijn? 10 minuten? 1 uur? 3 uur?

Schrijf de tijden achter iedere taak op je taken lijstje.

De tijd inschatten is best lastig maar wel belangrijk om grip op je planning te krijgen. Je hebt dan wel overzicht in hoeveel taken je kan verrichten na je eigen verwachting.

In het bijhouden van de tijd kun je beter worden in het inschatten van de tijd hoe lang je over een taak doet.

Dit zijn wat simpele manieren.

Houd de klok in de gaten en de duur van de taak opschrijven bij de taak (dit is de makkelijke weg).

Met een stopwatch de tijd opnemen later leg je deze naast je planning (dit kost wat meer tijd, het geeft je wel beter inzicht).




3. Prioriteit geven en een overzichtelijke planning maken.

Heb je al je taken opgeschreven en de tijd er achter vermeld di je hebt gemeten of geschat?

Dan gaan we de taken nu een prioriteit geven of niet.

Bepaal zelf of je deze taak wil of moet doen.

Heeft te taak haast of heeft de taak een deadline? (Wanneer moet het af zijn?)

Is deze taak belangrijk voor mij?

Als je tegen een taak aan hikt( geen zin in het gezeur of je weet dat het een vervelend gesprek gaat worden) Doe deze dan als eerste heb je het minder leuke gehad. Niet uitstellen!

De taken die overblijven geef je een cijfer wat hoogste prioriteit heeft een 10 en de minder belangrijkste een 1.

( kies zelf een logica hiervoor)

Zo kun je ze rangschikken op prioriteit.

Zet een datum en tijd bij de taak wanneer deze af moet zijn.

Er zijn nog heel veel mogelijkheden, deze zijn de makkelijkste om om te leren gaan met een planning.




4. Je planning in elkaar zetten (online of op papier)

Door deze drie stappen die je nu hebt gezet ga je de planning in elkaar zetten.

De planning kan je maken van een paar uur tot een week zelfs tot een maand

Naast je lijst met taken staan de tijden die je hebt geschat en het cijfer van prioriteit.

Zet de taken nu op volgorde van je prioriteit en van tijdstip tot tijdstip en je planning is klaar!

Let op dat je planning haalbaar is.

Alle momenten die je hebt gepland kun je dat ook doen?


Meld je aan voor een reflex moment (2 weken na de download)